PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ

Wspieranie przedsiębiorczości

Gdynia zrodziła się siłami ludzi odważnych i przedsiębiorczych i dziś ten duch przedsiębiorczości jest w naszym mieście żywy. Gdynia promuje się jako miasto przyjazne dla biznesu, choć równolegle wśród wielu przedsiębiorców jest inne poczucie. O ile dobrze działa pomoc i obsługa przy zakładaniu własnego biznesu, szczególnie mikroprzedsiębiorstwa, o tyle na kolejnym etapie wygląda to różnie. Chcemy by Gdynia wróciła do modelu miasta, które realnie wspiera lokalnych przedsiębiorców, podejmuje kompleksowe działania zachęcające firmy do realizacji inwestycji właśnie tutaj, która korzysta z wszystkich narzędzi i możliwości, które samorząd ma do dyspozycji by wspierać, pomagać i rozwijać lokalny biznes.

Dla małych jak i dużych firm ważne są możliwość sprawnego działania, dostęp do rynku odbiorców i dostawców, możliwość zatrudnienia odpowiednich pracowników i, co bardzo ważne, dłuższa perspektywa.

Przyciągnijmy duże firmy do Gdyni

Duże firmy działają jak magnes – przyciągają dobrych pracowników, podwykonawców i kolejnych dostawców. Dbając o dominującą branże morską szukajmy inwestorów z innych branż:

  • skierujemy ofertę inwestycji na terenie Gdyni do firm z Polski i z zagranicy (np. Skandynawia),
  • zadbamy o konkretne inwestycje - centra telefoniczne są łatwe do zainstalowania w biurowcu, ale czy tylko z takich inwestycji będziemy się cieszyć?
  • będziemy rozmawiać z przedsiębiorcami o potrzebach dla szybkiego rozwoju biznesu w Gdyni, usuwając niepotrzebne ograniczenia i bariery,
  • w planach przestrzennych uwzględnimy potrzeby biznesu, który lubi bliskość szlaków komunikacyjnych (drogowych, kolejowych i lotniczych); dla zrównoważonego rozwoju komunikacji będziemy szukać miejsc pod biurowce - również w innych dzielnicach poza Redłowem i Śródmieściem; będziemy zwracać uwagę, aby biznes parki miały przemyślaną infrastrukturę wewnątrz i sprawną komunikacją zbiorową z miastem,
  • będziemy tworzyć sektorowe centra specjalizacji w oparciu o już istniejące (wentylacja i klimatyzacja, lekkie konstrukcje stalowe, przemysł stoczniowy); zaangażujemy do współpracy Trójmiejskie uczelnie; firmy zorganizowane w klastry według różnych kluczy mogą efektywniej realizować swoje potrzeby,
  • stworzymy w UM komórkę odpowiedzialną za kontakty z polskimi i zagranicznymi partnerami biznesowymi; przedsiębiorcy zasługują na konkrety, nie zadowolą się nieaktualnymi prezentacjami.

Postawmy na usługi: turystyka i gastronomia

Możemy patrzeć ze smutkiem jak kolejne wycieczkowce przypływają do Gdyni a turyści autobusami mkną wśród portowego bałaganu do coraz piękniejszego Gdańska lub Malborka. Uważamy, że możemy i to zmienić:

  • zadbamy o to, by Gdynia była miejscem, gdzie turysta chce spędzić czas; będziemy dążyć do stworzenia ciekawej przestrzeni miejskiej; turyści oczekują spacerów po równych chodnikach wśród prawdziwej zieleni - drzewa, parki, małe fontanny, poidełka idealne na upalne dni – to tylko początek,
  • zadbamy o nasze plaże – dbając o ich czystość sprawimy, iż turyści chętnie do nas wrócą,
  • będziemy dążyć do rewitalizacji Bulwaru Nadmorskiego - tak jak wykonano to ponad 10 lat temu przy Plaży Miejskiej,
  • zaprosimy do współpracy ośrodki turystyczne z Kaszub (np. na szlaku kolejowym Gdynia-Kościerzyna-Chojnice) w celu stworzenia wspólnej oferty urlopowej dla turystów zarówno polskich jak i z zagranicy,
  • działając wspólnie z Gdańskiem, Sopotem i gminami z Półwyspu Helskiego przywrócimy tramwaje wodne,
  • odświeżymy ofertę instytucji kultury i placówek związanych z obsługą ruchu turystycznego,
  • będziemy zapraszać branżę hotelarską do inwestycji w Gdyni – mamy wciąż mało miejsc hotelowych zarówno z wyższym standardem jak i oferujących podstawowe usługi,
  • stworzymy przestrzenie do swobodnego relaksu na terenie parków,
  • będziemy promować wszelkie działania wspierające sektor gastronomii w Gdyni.

Ułatwimy prowadzenie biznesu w Gdyni

Firmę można szybko założyć, schody zaczynają się później. Warto by miasto po pierwsze nie przeszkadzało wydając sprzeczne decyzje, a jeśli to możliwe – pomagało. Najważniejsze by Gdynia stwarzała klimat do inwestowania w różnych obszarach:

  • wprowadzimy programu bonusowy dla firm zarejestrowanych w Gdyni (promujący mikro i małe przedsiębiorstwa),
  • rozmawiamy transparentnie z ludźmi biznesu o ich potrzebach – ankiety, rozmowy bezpośrednie,
  • sprawimy, by obsługa inwestora nie polegała głównie na prowadzeniu szkoleń, ale na realnie rozwiązywanych problemach,
  • zadbamy o jasne i transparentne informacje odnośnie prowadzonych wszelkich przetargów w mieście,
  • jesteśmy otwarci na pomysły biznesowe zgłaszane przez mieszkańców,
  • proponujemy likwidację opłaty targowej.